top of page

Algemene vragen

Kan ik altijd kiezen bij welke arts ik terecht kom?

Hoe vroeger je de afspraak maakt, hoe meer kans je hebt dat er nog plaats is bij de arts van jouw keuze of op het moment van jouw keuze.

Indien de arts van jouw voorkeur die dag geen plaats meer heeft, heb je altijd de keuze om te wachten tot een later moment of toch vroeger bij een collega langs te komen.



Wat is het Globaal Medisch Dossier?

Met het Globaal Medisch Dossier (of GMD) bepaal je welke huisarts als jouw vaste huisarts (of huisartsenpraktijk) wordt beschouwd door het RIZIV en andere artsen.


De praktijk waar je GMD staat wordt verondersteld het meest recente en volledige beeld over jouw medische toestand te hebben.


Je kan het GMD gemakkelijk door een huisarts laten overnemen, bijvoorbeeld bij verhuis of wijziging van huisarts. Op dat moment kan ook het volledige medische dossier overgedragen worden.

Dit systeem biedt aan jou als patiënt ook een financieel voordeel: je geniet van een remgeldvermindering bij raadplegingen in de (groeps)praktijk van uw vaste huisarts.

Kan ik een huisbezoek krijgen?

Huisbezoeken zijn bedoeld voor minder mobiele of zwaar zieke patiënten. Wanneer je niet in staat bent naar de praktijk te komen (zowel tijdelijk als permanent), kan je vanzelfsprekend vragen om een huisbezoek.


Het werken in de consultatieruimte heeft echter zowel voor jou als voor ons voordelen: het dossier is bij de hand, er is meer materiaal ter beschikking, het onderzoek gebeurt in de beste omstandigheden enzovoorts.


In drukke periodes kan het gebeuren dat je niet zelf kan kiezen welke arts langskomt.

Hoe kan ik weten welke voorschriften voor mij gemaakt zijn?

Medicatievoorschriften worden tegenwoordig digitaal gemaakt. Zo kan je bij elke apotheek met jouw identiteitskaart de voorschriften afhalen.

Als je wilt weten welke voorschriften voor jou nog niet afgehaald zijn, kan je dit vragen aan de huisarts of op je smartphone gebruik maken van de Voorschrift Op Zak app.

Nemen jullie nog nieuwe patiënten aan?

Officiëel heeft onze praktijk een patiëntenstop.

Concreet betekent dit dat over het algemeen enkel nog bepaalde personen nieuwe patiënt kunnen worden: 

  • familieleden, partners en kinderen van huidige patiënten


  • personen die recent verhuisd zijn naar, of wonen in, de wijk rond de praktijk


Aanvragen worden steeds per geval bekeken. Indien je graag patiënt van onze praktijk wilt worden (zelfs als je niet voldoet aan de bovenstaande criteria), gelieve dan per e-mail of telefonisch contact op te nemen.

Ik heb nog een andere vraag?

Stuur ons gerust een bericht via de contact pagina, e-mail of bel ons!

FAQ: FAQ

Sumehr en Vitalink

Wat is een geïnformeerde toestemming?

Voor het online plaatsen van een Sumehr hebben we jouw geïnformeerde toestemming nodig. Dit is letterlijk een expliciete toestemming die jij aan ons geeft, nadat wij jou goed hebben geïnformeerd over de reden waarom dat je deze moet geven.


Met deze toestemming geef je dus onze artsen de mogelijkheid om de relevante gegevens uit je dossier te delen met collega's.

Het is belangrijk om te weten dat je deze toestemming altijd weer kan intrekken. Je hebt ook altijd zelf de keuze welke informatie over jou beschikbaar wordt gesteld of welke informatie je er liever niet in wilt hebben.

Wat is een negatieve wilsverklaring?

Een negatieve wilsverklaring is een deel van vroegtijdige zorgplanning. Dit betekent dat je op voorhand reeds nadenkt en beslist over wat er in de toekomst nog van medische zorgen verleend moet worden als je er zelf niet meer over kan beslissen. Dit kan belangrijk zijn als je in een onomkeerbare coma terecht komt, of als je dood wordt aangetroffen.


In de negatieve wilsverklaring geef je aan wat je in de toekomst NIET meer wilt krijgen van medische zorgen. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen dat je niet meer gereanimeerd wilt worden indien een arts jou dood aantreft. Ook kan je kiezen dat je niet meer naar het ziekenhuis wordt gebracht, dat je niet meer geopereerd wilt worden of geen medicatie meer wilt bijkrijgen.

Al deze keuzes die je vooraf maakt zijn enkel relevant als je op het moment dat deze keuzes belangrijk zijn, zelf niet meer aanspreekbaar bent. Anders kan je uiteraard zelf altijd nog beslissen. Ook kan je een vertrouwenspersoon aanstellen die in jouw plaats de keuzes mag maken.

FAQ: FAQ
bottom of page